Her yılın son günlerinde "gelecek yıla ilişkin öngörüler", gelecek yıl dünyayı yerinden oynatacak 10 gelişme", "gelecek yıl çok acayip 11 tane gelişme olacak, of öyle böyle değil" gibi haberler görürüz. Açıkçası bu tür haberlere biraz mesafeliyimdir. İki gündür Twitter'da da bir 2012 tahminleri furyası aldı yürüdü. Sosyal medya, e-ticaret, dijital pazarlama konularında da bol bol tahmin var. Aralarından fikirlerine değer verdiğim 3 ismin görüşlerini derlemek istedim:
- Ben naçizane fikrimi
paylaşmış olayım. 2012 bence bizi şımartan senelerin sonuncusu olabilir. Ondan
sonra daha fazla rekabet, daha az büyüme…
- E-ticaret 2012'de %50
büyüme gösterebilir.
- Dikey e-ticaret siteleri
en çok yeni açılan siteler olacak.
- Özel alışveriş pazarına
girişten ziyade çıkışlar olacak.
- Mass customization sitelerinin önemi artacak.
- Yabancı siteler Türk e-ticaret
sektörüne girmeye devam edecek. Çok heyecan verici bir isim kalmadı ama…
- Türk e-ticaret
şirketleri birbirlerini satın alacaklar. 'Critical mass'e ulasmak
önemli olacak.
- Temiz girişimci ve temiz
yatırımcı tanımları tartışılacak.
- Yatırımlarımda en önemli
kriter girişimci olacak.
- Büyük medya grupları
e-ticarete bakış acılarını yeniden değerlendirecekler.
- Ödeme sistemleri
Türkiye'nin yeni savaş alanı olacak.
- Daha az konferansa
katılacağım. Girişimci gençlere daha fazla zaman ayıracağım.
- Kadınlar nasıl 2009 ve
2010'da e-ticareti tüketici olarak uçurduysa, bu sefer girişimci olarak yeni
ufuklara açılacaklar.
- Twitter Türkiye'de şu an
onuncu sırada. 2012'de ilk 5 içine girer.
- Twitter'daki içerikleri
görselleştirme, içerikleri filtrelemek (sinema, müzik vb. hakkında
konuşulanlar) işleri popülerleşecek. Yani Twitter'daki
milyarlarca mesajı, anlamlı şekilde yeniden bir araya getirmek önem kazanacak.
Fırsat alanı.
- Twitter, tasarım olarak
e-ticaret'e daha uygun. J. Dorsey'in square tecrübesi ile birleştirirsek, büyük
bir şey beklenebilir.
- Türkiye'de ve dünyada
Twitter ile televizyon çok yakınlaşıyor. Twitter TVBox geliştirebilir. Bu belki
2013'e kalır.
- Facebook, Zite'ı veya Flipboard'u satın alacak. Facebook'un dikkat payını arttırması gerekiyor.
- Geçen yıl, Facebook'un
NFC ile offline'da da kimliğimiz olmaya başlayacağını yazmıştım. Henüz olmadı. FB'taki
sıradaki gelişme bu olmalı.
- Google Search QR kodu
okumaya başlayacak.
- Facebook Connect'in
e-ticaret versiyonu yayınlanacak. Daha az form dolduracağız.
- Facebook Türkiye'deki
reklam gelirleri en az iki katına çıkacak ve ziyaretçi
sayısı olarak 1 numara olmaya devam edecek.
- Kickstarter'in projeleri
fonlama konusundaki modeli, devletler tarafından yeni nesil vergi sistemi
olarak uygulanacak.
- En çok büyüme internetten ürün satışından değil, servis rezervasyonundan gelecek.
- Türkiye'de ilaç sektöründe ciddi bir fiyat krizi yaşanıyor, devlet bunu hafifletmek için kısıtlı ilaç reklamına izin verebilir.
- Kişisel analitik,
kişisel işlerin otomasyonu gibi kavramlar yaygınlaşacak. Ama hala niş kalmaya devam.
- Türkiye'de Ashton Kutcher
gibi celebrity (ünlü) teknoloji yatırımcısı ortaya çıkacak. Kim acaba?
- Telekomünikasyon
faturaları yasal düzenlemeyle artık basılı olarak gönderilmeyecek.
- Ünlü intiharları artacak.
Sosyal medya ile değişen güç (etki) dengesine uyum sağlamayanlar veya hızlı etki kazanıp
ayak uyduramayanlar.
- Türkiye'de PR ajansları
sosyal medya ajansına dönüşecek. Gazeteciler ve insanlar sosyal medyada.
- Ajanslar olarak büyüyen
pazarda iş yapmayı biliyoruz, 2012'de pazar olgunlaştıkça sular çekilecek,
birçok gemi batacak.
- Nitelikli girişimler ve
nitelikli 'melek yatırımcılar' çıkacak. Sanki daha kaliteli bir yıl
olacak... Daha çok kadın girişimci
göreceğiz...
- Bu bir dilektir: Lütfen
hep aynı kişiler hep aynı sunumlar ile hep aynı kişilerin düzenlediği konferanslara
katılmasınlar...
- Yurt dışından alınan bir
iş modeline artık ‘klon’ denilmeyecek önemli olan ‘execution’ denilecek. Yani
bakış açısı değişecek.
- Birkaç ünlü ve iş adamı
kendi e-markalarını yaratacaklar ve pazardaki büyük markaların pazar payı bölünecek.
Kim Kardashian örneğinde olduğu gibi.
- Lokal işletmeler ve
mobilin bir araya geldiği yeni is modeli doğacak. İnterneti yeni anlayan esnaf
bir level daha atlayacak.
- Foursquare vb.
uygulamaların kullanımı artacak ve ciddi mobil yatırımlar gelecek.
- Küçük işletmeler
internetin nimetlerinin farkına varacaklar ve ciddi reklam bütçesi ayıracaklar.
Hatta ajanslara koşacaklar.
- Sanıldığı gibi küçük
grup satın alma siteleri kapanmayacak. 5 milyon ile açılmadılar, bu yüzden
beklentileri koydukları yatırım kadar.
- Kişiler ve kurumlar online itibara dikkat
edecekler.
- Sosyal medya ajansları
daha nitelikli işler yapacaklar. Mesela Ramiz Dayı sayfası Ülker sayfasına
dönüşmeyecek!
- Kurumlar çalışanlarına
olduğundan daha çok değer verecek hatta kurumlar arası yarış başlayacak. Örnek
Zappos.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder