Sektörün Değerli İsimlerinden 2012 Tahminleri


Her yılın son günlerinde "gelecek yıla ilişkin öngörüler", gelecek yıl dünyayı yerinden oynatacak 10 gelişme", "gelecek yıl çok acayip 11 tane gelişme olacak, of öyle böyle değil" gibi haberler görürüz. Açıkçası bu tür haberlere biraz mesafeliyimdir. İki gündür Twitter'da da bir 2012 tahminleri furyası aldı yürüdü. Sosyal medya, e-ticaret, dijital pazarlama konularında da bol bol tahmin var. Aralarından fikirlerine değer verdiğim 3 ismin görüşlerini derlemek istedim:

- Ben naçizane fikrimi paylaşmış olayım. 2012 bence bizi şımartan senelerin sonuncusu olabilir. Ondan sonra daha fazla rekabet, daha az büyüme
- E-ticaret 2012'de %50 büyüme gösterebilir.
Dikey e-ticaret siteleri en çok yeni açılan siteler olacak.
Özel alışveriş pazarına girişten ziyade çıkışlar olacak.
Mass customization sitelerinin önemi artacak.
Yabancı siteler Türk e-ticaret sektörüne girmeye devam edecek. Çok heyecan verici bir isim kalmadı ama
Türk e-ticaret şirketleri birbirlerini satın alacaklar. 'Critical mass'e ulasmak önemli olacak.
- Temiz girişimci ve temiz yatırımcı tanımları tartışılacak.
Yatırımlarımda en önemli kriter girişimci olacak.
- Büyük medya grupları e-ticarete bakış acılarını yeniden değerlendirecekler.
- Ödeme sistemleri Türkiye'nin yeni savaş alanı olacak.
- Daha az konferansa katılacağım. Girişimci gençlere daha fazla zaman ayıracağım.
- Kadınlar nasıl 2009 ve 2010'da e-ticareti tüketici olarak uçurduysa, bu sefer girişimci olarak yeni ufuklara açılacaklar.

Twitter Türkiye'de şu an onuncu sırada. 2012'de ilk 5 içine girer.
- Twitter'daki içerikleri görselleştirme, içerikleri filtrelemek (sinema, müzik vb. hakkında konuşulanlar) işleri popülerleşecek. Yani Twitter'daki milyarlarca mesajı, anlamlı şekilde yeniden bir araya getirmek önem kazanacak. Fırsat alanı.
Twitter, tasarım olarak e-ticaret'e daha uygun. J. Dorsey'in square tecrübesi ile birleştirirsek, büyük bir şey beklenebilir.
Türkiye'de ve dünyada Twitter ile televizyon çok yakınlaşıyor. Twitter TVBox geliştirebilir. Bu belki 2013'e kalır.
Facebook, Zite'ı veya Flipboard'u satın alacak. Facebook'un dikkat payını arttırması gerekiyor.
Geçen yıl, Facebook'un NFC ile offline'da da kimliğimiz olmaya başlayacağını yazmıştım. Henüz olmadı. FB'taki sıradaki gelişme bu olmalı.
Google Search QR kodu okumaya başlayacak.
Facebook Connect'in e-ticaret versiyonu yayınlanacak. Daha az form dolduracağız.
Facebook Türkiye'deki reklam gelirleri en az iki katına çıkacak ve ziyaretçi sayısı olarak 1 numara olmaya devam edecek.
- Kickstarter'in projeleri fonlama konusundaki modeli, devletler tarafından yeni nesil vergi sistemi olarak uygulanacak.
- En çok büyüme internetten ürün satışından değil, servis rezervasyonundan gelecek.
- Türkiye'de ilaç sektöründe ciddi bir fiyat krizi yaşanıyor, devlet bunu hafifletmek için kısıtlı ilaç reklamına izin verebilir.
- Kişisel analitik, kişisel işlerin otomasyonu gibi kavramlar yaygınlaşacak. Ama hala niş kalmaya devam.
Türkiye'de Ashton Kutcher gibi celebrity (ünlü) teknoloji yatırımcısı ortaya çıkacak. Kim acaba?
Promoqube bu yıl dünyaya açılacak.
Telekomünikasyon faturaları yasal düzenlemeyle artık basılı olarak gönderilmeyecek.
Ünlü intiharları artacak. Sosyal medya ile değişen güç (etki) dengesine uyum sağlamayanlar veya hızlı etki kazanıp ayak uyduramayanlar.
Türkiye'de PR ajansları sosyal medya ajansına dönüşecek. Gazeteciler ve insanlar sosyal medyada.
Ajanslar olarak büyüyen pazarda iş yapmayı biliyoruz, 2012'de pazar olgunlaştıkça sular çekilecek, birçok gemi batacak.

Nitelikli girişimler ve nitelikli 'melek yatırımcılar' çıkacak. Sanki daha kaliteli bir yıl olacak... Daha çok kadın girişimci göreceğiz...
Bu bir dilektir: Lütfen hep aynı kişiler hep aynı sunumlar ile hep aynı kişilerin düzenlediği konferanslara katılmasınlar...
Yurt dışından alınan bir iş modeline artık ‘klon’ denilmeyecek önemli olan ‘execution’ denilecek. Yani bakış açısı değişecek.
Birkaç ünlü ve iş adamı kendi e-markalarını yaratacaklar ve pazardaki büyük markaların pazar payı bölünecek. Kim Kardashian örneğinde olduğu gibi.
Lokal işletmeler ve mobilin bir araya geldiği yeni is modeli doğacak. İnterneti yeni anlayan esnaf bir level daha atlayacak.
Foursquare vb. uygulamaların kullanımı artacak ve ciddi mobil yatırımlar gelecek.
Küçük işletmeler internetin nimetlerinin farkına varacaklar ve ciddi reklam bütçesi ayıracaklar. Hatta ajanslara koşacaklar.
Sanıldığı gibi küçük grup satın alma siteleri kapanmayacak. 5 milyon ile açılmadılar, bu yüzden beklentileri koydukları yatırım kadar.
Kişiler ve kurumlar online itibara dikkat edecekler.
Sosyal medya ajansları daha nitelikli işler yapacaklar. Mesela Ramiz Dayı sayfası Ülker sayfasına dönüşmeyecek!
Kurumlar çalışanlarına olduğundan daha çok değer verecek hatta kurumlar arası yarış başlayacak. Örnek Zappos.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder